2014.04.29

29. – 30. april konkurrerer unge gründere om ManpowerGroups pris for beste HR-bedrift. Det er duket for NM i ungdomsbedrifter.

Uten tidligere etablerererfaring har om lag 12 000 elever drevet ungdomsbedrift dette skoleåret. Denne uken konkurrerer de beste på NM for ungdomsbedrifter på Lillestrøm. Hele 50 ungdomsbedrifter er påmeldt konkurransen ManpowerGroups pris for beste HR-bedrift!

Heier på ungdommen
– Vi i Manpower heier på morgendagens verdiskapere. Vi er stolt hovedsamarbeidspartner til Ungt Entreprenørskap og ManpowerGroup-ansatte over hele landet bidrar med tid og kompetanse inn entreprenørskapsarbeidet i skolen. På NM syder det av kreativitet og skaperglede. Jeg anbefaler alle som har anledning å ta seg en tur til Lillestrøm, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup og styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge.

Juryen som skal kåre en vinner av ManpowerGroups pris for beste HR-bedrift består av Lise Hagen Rebbestad, Sven Fossum og Espen Sakshaug fra ManpowerGroup, Tonje Wist fra Arcus, Tonje Fossan-Waage fra NAV Arbeidslivssenter Akershus og Henrik Munthe fra NHO Forhandlinger.

Sikter høyt
Best i Norge? arc UB representerer Telemark i den nasjonale finalen. Fra venstre: Christian Lunde, Fredrik Samuelsen, Gaute Larsson og Simon Klovning. Foto: arc UB. arc UB fra Hjamar Johansen videregående skole er én av kandidatene til den prestisjetunge prisen. Bedriften leverer skreddersydde medietjenester til næringslivet, og ambisjonene er høye:

– Etter seieren på fylkesmessa har motivasjonen hos de ansatte økt betraktelig, oppdragene strømmer inn, og vi har finpusset tjenestene våre. Nå er vi er klare for å vise resten av Norge at vi er best i vår klasse, uttaler Christian Lunde, daglig leder i arc UB. Bedriften driver han sammen med Fredrik Samuelsen, Gaute Larsson og Simon Klovning.

Se Ungt Entreprenørskaps offisielle NM-side for program, oversikt over konkurransene og kontaktinformasjon til ungdomsbedriftene.

Læring som «virker»
– Ungdomsbedriftene som har kvalifisert seg til NM har noe til felles: Dette er ungdom som har mot til å stikke seg frem, de har lært at samarbeid er nøkkelen til suksess og de er villig til å jobbe dag og natt for å lykkes, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Ungt Entreprenørskap får ofte spørsmål om Ungdomsbedrift «virker»
 – Ungdomsbedrift handler mer om læring enn om næring. Når elevene får bruke fagene i praksis, samarbeide med næringslivet og realisere egne drømmer og ambisjoner, utvikler de holdninger og egenskaper som det ikke går an å lese seg til. Vi trenger flere unge som vil, kan og tør skape noe eget, sier Slungård.

Oppdatert: 2016.04.15