Omstilling i virustider
2020.04.06

Skrevet av Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup:
Korona-pandemien tester vår evne til å omstille oss. Midt i krisen finnes lyspunkter som gir håp for at arbeidslivet vil komme raskt på beina igjen når samfunnet er friskmeldt.

Som bemanningsbyrå er vi også rammet av Korona. I flere bransjer har aktiviteten stoppet opp og det er ikke behov for folk. Vi har medarbeidere som står uten oppdrag. Samtidig blir vi kontaktet av permitterte fra andre bedrifter som spør om vi kan skaffe jobb til dem. Det kan vi i mange tilfeller. Bransjer som dagligvare, netthandel og helse kontakter oss med akutt behov for bemanning.

Selv om dagens situasjon er ekstrem, er det ikke første gang behovet for arbeidskraft forflytter seg fra en bransje til en annen. I ManpowerGroup har vi jobbet med omstilling i over 50 år. For eksempel har oljesektoren hatt opp- og nedgangstider. Vi har hjulpet eksperter fra «oljo» til å bruke sine ferdigheter i annen industri. Oftere enn mange tror er ferdigheter overførbare mellom bransjer, kanskje med noen tilpasninger. I tider med omveltninger trenger arbeidslivet fleksibilitet som raskt hjelper arbeidssøkere og bedrifter til å finne sammen. Å ha fleksibilitet er en viktig del av arbeidslivets beredskap i kriser.

Det er ikke bare de som bytter jobb som omstiller seg. Kommunikasjon mellom medarbeidere endrer seg i et tempo vi aldri har sett maken til. Skoleelever og arbeidstakere har hjemmekontor, og har blitt eksperter på digital kommunikasjon over natten.
Når så mange lærer så mye nytt samtidig, vil måten vi jobber på endres for all fremtid.
Kunsten å samarbeide på avstand åpner en verden av nye muligheter.

Selv har jeg buret meg inn på barnerommet med PCen og har etterhvert fått dreis på diverse applikasjoner for digitale møter.  Jeg innrømmer at det kan være krevende å lede en stor organisasjon fra et barnerom på Bærums Verk. Jeg er ikke alene om å lete etter metoder for å bygge lagfølelse, når vi alle sitter på hvert vårt nes. Vi hører fra mange bedrifter at medarbeidere med hjemmekontor sliter med motivasjon, samarbeid og effektivitet. Spøken og latteren ved kaffemaskinen er borte. Det daglige sosiale og menneskelige samværet får ikke plass i videomøter, der man gjerne skrur av både kamera og mikrofonen for å spare båndbredde og hindre støy. Den spontane responsen i dialogene forsvinner, kroppsspråket blir mindre tydelig.

Da krever det bevisst innsats å holde på fellesskapsfølelsen, tryggheten og motivasjonen. Jeg er imponert over kreativiteten i egen organisasjon hvor det bygges digitale arenaer for virksomhetens kultur. Det kan være en virtuell kaffemaskin, et digitalt pauserom der kan man kan stikke innom for å pludre, eller lunsjer og bursdagsfeiring på nett. Programmer som Zoom, Slack eller Teams har god plass til hjemme-kontorister som trenger å føle seg som del av et lag. I tillegg utvikles nye måter å støtte bedrifter og medarbeidere på. Vi holder kunde-webinarer, interne salgstreninger med rollespill, videointervjuer av kandidater, bare for å nevne noe.

Samtidig merker vi at noen arbeidsprosesser faktisk blir bedre med fysisk avstand. I kreative prosesser viser forskning at fysisk adskillelse er en fordel. Det er dokumentert at brainstorming på digital chat er mer fruktbart enn i fysiske møter. I det virtuelle rom stiller alle likt, ingen dominerer, de sjenerte kan lettere ta ordet, og man kan være i sin kreative boble uten å bli forstyrret.

Når bedrifter skal få farten opp etter koronakrisen, vil vi dra stor nytte av den kollektive læringen vi har gjort om å samarbeide på avstand. Ny kunnskap vil få konsekvenser for forretningsmodeller, organisering av virksomheter, reising og struktur på hverdagslivet. Mange virksomheter vil ha et skjerpet kostnadsfokus etter krisen. De vil se etter områder å effektivisere. Digitale møter kan spare selskapet betydelige summer på persontransport og reisetid, og gi mange familier en mer smidig hverdag.

Midt i krisen er det altså lyspunkter. Hver dag beviser vi nå at vi kan overvinne fysiske barrierer. Vi kan bedre tilpasse arbeidslivet til menneskers behov. Det gir håp for at vi skal kunne omstille oss raskt når samfunnet åpner opp igjen. Det gir også håp å se permitterte som melder seg, som bretter opp ermene og tar fatt i de jobbene som er. Det gir håp når tusenvis av mennesker med helsefagbakgrunn melder seg til tjeneste. Vi vil trenge dugnadsvilje fremover. Vi vil også trenge en kompetent bemanningsbransje som bidrar med fleksibilitet og kompetanse på rask omstilling. Mer enn noen gang får jeg energi og motivasjon av å jobbe i en bransje som hjelpe folk i arbeid hver eneste dag. Jeg er stolt av alle de som jobber hos oss og utgjør en stor forskjell i manges liv.

Oppdatert: 2020.04.06